Workshops & projecten basisonderwijs

Studio26 heeft in de afgelopen tien jaar een ruime ervaring opgebouwd met het verzorgen van workshops en het (mede) organiseren van projecten binnen het basisonderwijs. Onze ervaren vakdocenten kunnen ingezet worden voor de begeleiding van leerlingen en, indien gewenst, verzorgt Studio26 de totale organisatie. Wij kunnen uiteraard op de school zelf de workshops en projecten uitvoeren, maar het is ook mogelijk om onze theaterfaciliteiten te huren.

Studio26 beschikt over een moderne en professionele theaterzaal met plaats voor circa 200 toeschouwers. Met aanvullende voorzieningen zoals technische ondersteuning (licht, geluid), kleedkamers, verhuur kostuums, een grote foyer, receptie met bar en vergaderruimte, is Studio26 een ideale locatie voor bijvoorbeeld de eindmusical van groep 8.

Hieronder vind je een overzicht van een aantal projecten. De lijst kan uiteraard uitgebreid worden met andere thema´s. Alle projecten kunnen in goed overleg ingevuld en aangepast worden aan de specifieke wensen van de school. Zo kan er voor gekozen worden om een project wel of niet af te ronden met een eindpresentatie. Een project kan in één of meerdere dagen plaatsvinden, maar kan ook uitgesmeerd worden over een aantal lesweken.

Overzicht projecten en workshops

1. Presentatietechnieken
In vier lessen werken de leerlingen aan een programma waarin presentatievaardigheden centraal staan. Dit zal voornamelijk door middel van spel gebeuren en ondersteund worden door muziek. Het programma is gericht op het aanleren van vaardigheden die leerlingen nodig hebben om zichzelf te presenteren. In een voorstelling is dit van essentieel belang, maar ook voor spreekbeurten en presentaties is het zeer toepasbaar. In dit programma zit het verschil tussen non-verbale en verbale communicatie verweven. Wat vertel je met je lichaam? De cursisten leren dat optreden meer is dan een dansje doen of een rol spelen. Hoe presenteer je jezelf, hoe gebruik je je stem, wat is het doel van grime, kostuums en licht? Mensen willen wel optreden maar realiseren zich vaak niet wat er allemaal bij komt kijken om een geslaagde voorstelling te maken.
Taalontwikkeling: De cursisten leren basisbegrippen die met voorstellingen te maken hebben. Denk bijvoorbeeld aan de begrippen schouwburg, voorstelling, publiek, repeteren, script en kunst.

2. Spreekwoorden en gezegden
Een creatief project waarbij leerlingen op speelse wijze vertrouwd raken met spreekwoorden en gezegden. Het project laat zien dat je niet alleen verbaal maar ook door middel van beweging en expressie uitdrukking kunt geven aan taal. In de lessen werken de leerlingen aan een presentatie waarin spreekwoorden en gezegden centraal staan. Dit zal voornamelijk door dans gebeuren en ondersteund worden door spel en muziek. Door de verschillenden vormen wordt geoefend met de betekenis en het correct toepassen van Nederlandse spreekwoorden en gezegden. Tijdens de lessen ervaren de leerlingen dat het leuk is om dingen op een andere manier te zeggen. Leerlingen maken kennis met bewegingstaal/dans.

3. Hoe hoort het?
Er wordt gekeken naar etiquette en gedragsregels zoals die vroeger werden gebruikt en hoe daar vandaag de dag tegenaan wordt gekeken.
De kinderen werken in de lessen aan een voorstelling waarbij het contrast tussen hoe het vroeger was en hoe het nu is centraal staat. De voorstelling wordt in een andere tijd gezet. Door middel van bewegingstheater worden sociale vaardigheden geoefend. Het project eindigt met een praktijkopdracht, bijvoorbeeld theedrinken met de burgemeester.

4. Van Hofdans tot House
Tegenwoordig swingt iedereen er flink op los. Maar er was een tijd dat dansen iets heel deftigs was! Hoe zag dat er precies uit? Wat zijn de verschillen met hoe we nu dansen en eruit zien en hoe het vroeger was? Hoe dans jij zelf het liefst? Met deze vragen gaan we tijdens deze danslessen aan de slag en we nemen een aantal dansvormen onder de loep (o.a. hofdans, house, jazz, streetdance). De vier lessen leiden natuurlijk tot een leuke, maar ook ‘deftige’ presentatie. Dit project kan ook als buitenschools programma gebruikt worden.

5. Annie M.G. Schmidt
Dans- en liedjesproject waarbij aan de hand van de liedjes en versjes van Annie M.G. Schmidt in workshops toegewerkt wordt naar een eindpresentatie. Omvat dans, spel en zang. Dit project kan ook als buitenschools programma gebruikt worden en is met name geschikt voor de leeftijdsgroep 4 tot 7 jaar.

6. Prinsen en prinsessen
Koninklijke, leuke en leerzame danslessen voor groep 1/2. Danslessen na schooltijd met als thema prinsen en prinsessen. Afsluiting met een heuse prinsen- en prinsessenrondleiding op Kasteel Rosendael in Rozendaal behoort tot de mogelijkheden. Kan ook als buitenschools programma gebruikt worden.

7. Shoes
Dansproject met als thema ‘schoenen’ voor bovenbouw BO/onderbouw VO. Een project waarbij we verschillende dansstijlen uitwerken. Kun je aan iemands schoenen zien wat voor een persoon het is? Je leert welke schoenen bij bepaalde dansstijlen of muziek horen.

8. Kinderdans (4-6 jaar)
Kinderen krijgen zes weken les van een docent van Studio26 binnen een thema. In de laatste week mogen de ouders van de kinderen een kwartiertje komen kijken. Tijdens kinderdans wordt de basis gelegd voor veel dansstijlen. In de lessen werken we aan lichaamshouding en dansen door de hele zaal. Voor deze leeftijdsgroep staat dansplezier tijdens de lessen centraal. Het project kan ook als buitenschools programma gebruikt worden. Ook geschikt als vervangend programma voor gymnastiek onder schooltijd.

9. Move It
Dansproject bedoeld voor het basisonderwijs (vanaf groep 4) en dansworkshops voor het voortgezet onderwijs. Alle dansstijlen komen voorbij. Maatwerk-project dat aangepast kan worden aan leeftijd, stijl en thema. Het betreft hier een dagproject: de leerlingen krijgen twee maal 1 uur les en het project wordt afgerond met een optreden. Deelname tot 300 leerlingen.

10. Urban Dance
Workshops streetdance, hiphop en/of breakdance. Naar wens in één of meerdere stijlen. Duur in overleg (1 lesuur tot meerdere lesweken). Geschikt vanaf groep 4. Eventueel uit te breiden met theoretische kennis over de ontwikkeling van Urban Dance.

11. Rijk
Theaterproject dat geschikt is voor de bovenbouw, gebaseerd op het sprookje ‘De rijke bramenplukker’ van Godfried Bomans. Project over rijkdom, geluk en duurzaamheid. Het betreft een interactieve voorstelling met zang, live muziek en hoorbare interactie met het publiek. Aantal dagdelen (1 of 2) en nabespreking/ workshop optioneel.

12. Hit-it
Een fantastische percussie workshop van 1 uur gericht op het ontwikkelen van ritmegevoel, waarin je een kick krijgt van gezamenlijk trommelen. Geef je op en ervaar wat je met ritme en beats kunt doen. Iedereen drumt op zijn eigen 'drumstel' (emmer met drumstokken) en mag dit na afloop meenemen.

13. Maak je eigen rap
Je eigen liedje maken en omzetten in een rap? Geef je dan op voor deze workshop en ontdenk je talent!

14. Dierenproject
Dansworkshop dag met een dierenthema. Bij dit project is deelname van de hele basisschool mogelijk. Klassen krijgen één workshop van een uur in de ochtend en één workshop in de middag. In samenwerking met de desbetreffende groepsleerkrachten kan de resterende tijd ingevuld worden. Bijvoorbeeld het maken van een dierenkostuum in de klas met hun eigen juf/ meester. Dag eindigt met een optreden van alle acht groepen voor alle ouders.

15. Landenproject
Dansworkshop dag met landenthema. Bij dit project is deelname van de hele basisschool mogelijk. Klassen krijgen één workshop van een uur in de ochtend en 1 workshop in de middag. In samenwerking met de desbetreffende groepsleerkrachten kan de resterende tijd ingevuld worden. Bijvoorbeeld het maken van een (landen/vlaggen)kostuum in de klas met hun eigen juf/meester. Dag eindigt met een optreden van alle acht groepen voor alle ouders.

16. Disney© project
Dansworkshop dag met Disneythema. Bij dit project is deelname van de hele basisschool mogelijk. Klassen krijgen één workshop van een uur in de ochtend en één workshop in de middag. In samenwerking met de desbetreffende groepsleerkrachten kan de resterende tijd ingevuld worden. Bijvoorbeeld het maken van een (Disney©)kostuum in de klas met hun eigen juf/meester. Dag eindigt met een optreden van alle acht groepen voor alle ouders.

17. Circusworkshops
Workshopdag waarin diverse circustechnieken en acts aan bod kunnen komen. Voorbeelden: acrobatiek, trapeze, jongleren, tissue, steltlopen, één-wieler, diabolo, bordjes draaien.

18. Ondersteuning schoolmusicals
Wij bieden ook ondersteuning bij de eindmusicalvoorstellingen van groep 8. Dit kan op verschillende terreinen: spel-, dans- en/of zangbegeleiding maar ook kostuumverhuur of hulp bij grime, decors en techniek (licht & geluid).

Referenties bedrijven en instellingen
Carion - Dieren
De Onderwijsspecialisten i.s.m. Siza Woongroep - Arnhem, Velp
Gemeente Rheden - Rheden
Gelderse Jeugdzorg Award - Arnhem
Ikea - Duiven

Introdans - Arnhem
Koninklijke Nederlandse Jachtvereniging - Ruurlo
Rijkswaterstaat i.s.m. Highspots - Wageningen
Sport- en Congrescentrum Papendal - Arnhem
Stichting Life Goals
Stichting Welzijn - Brummen
Vrouwen Vocaal Velp - Velp
Werkkit/Primoatto Productions - Londen
Wilda Cobes - Sinderen

AANVRAAGFORMULIER 

Heeft u interesse in één van bovenstaande projecten? Of heeft uw school een specifieke wens of thema en heeft u behoefte aan maatwerk? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via onderstaand formulier. Na ontvangst nemen we zo spoedig mogelijk contact met u op om uw wensen te bespreken, zodat wij een offerte voor u kunnen opstellen. Offertes worden altijd op maat gemaakt, afhankelijk van het aantal uren, dagen, klassen etc. 

 
PERSOONLIJKE GEGEVENS
 
AANVRAAG