Cultureel ondernemerschap in Coronatijden

VELP – Met de wekelijkse videolessen als highlight van de intelligente lockdown in de eerste maanden van de coronacrisis vers in ons collectief geheugen, leek ons dit een mooi moment om terug te kijken op cultureel ondernemerschap in tijden van corona. Hanneke van der Weele en Esther Mast, beiden directeur en eigenaar van Studio26, vertellen je meer over ondernemen in coronatijden.

Digitalisering

Hanneke: “Ondernemen in tijden van corona is pittig. Daar kunnen we net als iedere andere ondernemer eerlijk over zijn. Niet alleen om de rationele kant, maar zeker ook om het emotionele aspect. We missen onze dansers, studenten en leerlingen enorm. Om onszelf scherp te houden, zetten we iedere keer nieuwe stippen op de horizon.” Esther vult aan: “Met stip op één stond de (tijdelijke) digitalisering van onze lessen, zodat de meer dan 1000 leden van onze cursussen vanuit hun thuislocaties gewoon konden blijven bewegen. Binnen een week had ons team de infrastructuur voor de online videolessen ingericht en konden we starten. Alle lof naar onze leden die ons zijn blijven steunen en actief en ontzettend enthousiast deelnamen aan de online lessen die we uit nood, maar met veel plezier zijn gaan aanbieden ter vervanging van de reguliere lessen.”

Coronahit

Hanneke: “Deze structuur konden we ook inzetten voor de studenten van de mbo-dansopleidingen die we in samenwerking met Rijn IJssel aanbieden. En ook andere opdrachtgevers, zoals het Leger des Heils, konden profiteren van deze digitaliseringsslag. Maar we hadden meer stippen op de Studio26 horizon gezet: de Gelderse Online Koningsspelen, een Corona Pauze Concert én natuurlijk het nummer Vaccin Om Te Dansen dat we in samenwerking met singer-songwriter Rob Mulders uitbrachten om de lockdown draaglijker te maken. Fun fact: de track werd onlangs door de Arnhemse Koerier uitgeroepen tot coronahit.”

Trots

Esther: “Al met al zijn we enorm trots op onze achterban en ons team. Bij Studio26 stimuleren we authenticiteit en talentontwikkeling. We bieden cursisten en studenten een plek om je talent te ontwikkelen, zodat je als podiumkunstenaar en als mens kunt groeien. Deze initiatieven en projecten dragen, júíst nu, zeker bij aan onze missie om podiumkunsten voor iedereen toegankelijk te maken.”

372