Auditie doen voor een mbo-dansopleiding? De ins & outs!

VELP – Als een van de praktijklocaties van het Rijn IJssel voor de mbo dansopleidingen zijn we expert in talentontwikkeling. Al meer dan een decennium leiden we bij Studio26 jonge talenten op tot professionele dansers. Om op een van de opleidingen terecht te komen moet je auditie doen. Maar hoe gaat zo’n auditie eigenlijk in zijn werk? Lees het hier!

Je leeft voor dans en weet wat je wilt; professioneel danser worden. Je hebt bijna je vmbo-t of mavo diploma op zak en bent je aan het oriënteren op mbo dansopleidingen. Wellicht heb je je zelfs al ingeschreven voor een auditie. Milly Trouerbach, coördinator van de mbo dansopleidingen Urban en Show Allround kan ons precies vertellen waar je bij zo’n auditie op moet letten.

Hey Milly, wie ben je en wat heb jij precies met de dansaudities van Rijn IJssel te maken?
Als opleidingscoördinator ben ik binnen Studio26 eindverantwoordelijke voor de dansopleidingen Show Allround en Urban van Rijn IJssel. Vanuit deze rol ben ik nauw betrokken bij de mbo dansstudenten. Daarnaast begeleid ik studenten als Loopbaan Coach gedurende hun gehele opleiding, geef ik diverse lessen en ben ik onderdeel van de auditiecommissie.

Waarom moet je auditie doen om aangenomen te worden op een dansopleiding?
Allereerst om de simpele reden dat Rijn IJssel per leerjaar slechts 20 tot 25 nieuwe studenten kan laten starten per dansopleiding. Heel veel mensen vinden dansen leuk en er zijn ook echt heel veel mensen die talent hebben en een aardig robbertje kunnen dansen. Maar lang niet iedereen is ook geschikt om professioneel danser te worden. Tijdens de audities bepalen we dus niet alleen óf je talent hebt, maar vooral of dit talent ook kneedbaar genoeg is om je op te leiden tot een professional.

Wie zijn er aanwezig bij zo’n auditie en hoe gaat zoiets in z’n werk?
De audities vinden plaats bij Rijn IJssel. Als je auditie komt doen zul je samen met andere auditanten in diverse dansstijlen les krijgen. Verschillende docenten van de opleiding gaan met je aan de slag en leren je onder andere een choreografie aan die je in kleine groepjes zult moeten uitvoeren. In een volgend onderdeel laat je een zelfgemaakte solo van ca. 1,5 minuut zien. Ook krijg je een creatieve groepsopdracht die je samen met de anderen mag gaan tackelen. Dit doen we omdat we erg nieuwsgierig zijn naar hoe auditanten met de opdracht om gaan. Het gaat ons dus niet alleen om het resultaat, maar ook om of ze bijvoorbeeld kunnen samenwerken en op welke manier. Tot slot krijgen auditanten een fysieke test waarbij gekeken wordt welke lichamelijke mogelijkheden iemand heeft. Na de auditie volgt een intakegesprek waarin dieper ingegaan wordt op motivatie, werkhouding en gedrag.

Ok. Dat klinkt best pittig..
Is het ook wel een beetje als ik het zo opsom he? Je moet het alleen niet spannender maken dan het is hoor. Als je talent hebt en een open, prettige werkhouding laat zien, dan sta je al 1-0 voor. En zo’n auditie is uiteindelijk ook gewoon een toetsingsmoment dus ik wil iedereen die dit leest en talent en interesse heeft zeker vragen om gewoon te komen auditeren!

Op welke fysieke aspecten letten jullie tijdens de auditie?
Of iemand fysiek over de juiste features beschikt. Is een danser lenig? Hoe zit het met de stand van de voeten of de manier waarop je rug groeit? Hoe is zijn conditie? Daarbij willen we ook weten hoe het met spieren en pezen zit; is de achillespees lang genoeg om sprongen op te kunnen vangen zonder al te veel risico op blessures?

Duidelijk. En welke punten zijn er nog meer belangrijk?
Naast het lichamelijk aspect heb ik nog een paar punten waar ik op let; eigenheid, motivatie, plezier en muzikaliteit. Want natuurlijk kijken we naar danstechnische aspecten zoals clean kunnen uitvoeren en snel kunnen oppikken en dergelijke, maar wat voor mij de doorslag geeft is die intrinsieke motivatie, het plezier en de bewegingskwaliteit die een auditant laat zien. Als je intrinsiek gemotiveerd bent, doe je iets omdat je dit zelf echt graag wilt, niet omdat je van buitenaf gemotiveerd wordt iets te doen. Bewegingskwaliteit gaat voor mij over of een danser verbinding kan maken met de muziek en de beweging vanuit zijn gevoel laat starten of aan de oppervlakte blijft en aangeleerde pasjes laat zien. Sommige dansers hebben een gretigheid en noodzaak om te dansen in zich en dat is de motivatie waar ik naar zoek; dat je móét dansen. Als ik dat bij iemand zie, dan ben ik direct geprikkeld. Meestal zie ik al aan de ogen of iemand er voor wil gaan of niet. Een open houding is dus ook belangrijk. Hoe ga je met feedback om, kun je tegen kritiek? Ben je bereid om uit je comfortzone te stappen om nieuwe dingen te leren? Binnen zowel de dansopleiding Show Allround als Urban werken we met studenten intensief aan hun mindset, tijdens de auditie letten we er dus op of auditanten hiervoor open staan. Ook let ik op muzikaliteit. En daar kan ik eigenlijk kort over zijn; dat is iets wat je in je hebt, of niet. Stel je mist die verbinding met muziek van nature, dan kunnen we gaan oefenen tot we een ons wegen. Maar ben je niet muzikaal genoeg, dan is het niveau van een professionele danser simpelweg geen reële ambitie.

Fair enough. Kun je ‘De perfecte auditant’ omschrijven?
Oef. Da’s best lastig. Iedere getalenteerde danser is in de basis namelijk een perfecte auditant voor een professionele dansopleiding. Laat ik stellen dat iemand die weet wat hij of zij wil al een prima auditant is. Iemand die me bij de eerste kennismaking al kan overtuigen van zijn of haar eigenheid en lef laat zien door risico’s te nemen. Een danser met een innerlijke drive en passie waar je u tegen zegt.

Waardoor kan een auditant er voor jou echt uitspringen?
Door het plezier dat ze uitstralen, de gretigheid en het vermogen snel dingen op te kunnen pikken. Auditanten die niet snel opgeven, niet bang zijn om zichzelf te laten zien en vragen stellen springen er voor mij echt uit. Hiermee laten ze mij zien dat ze echt willen leren.

Helder! Op welke studenten die jij ooit door liet bij de audities ben je nog steeds supertrots en waarom?
Een van de auditanten die me altijd bij zal blijven is Ruben Chi Verhoeven. Ruben maakte tijdens zijn auditie indruk op me doordat hij vastberadenheid uitstraalde, en de vreugde en de nieuwsgierigheid die hij in zich had, een eagerness om te willen leren en niet bang was om risico’s te nemen. Hij rondde de Urban dansopleiding succesvol af, won vijf (!) keer Juste Debout Nederland categorie Locking en heeft al met talloze artiesten gewerkt zoals Armin van Buuren en de Ladies of Soul. Ook Frank Dietrich, Show Allround alumnus, tegenwoordig in vrijwel alle dansprogramma’s op televisie te zien en momenteel danser bij Schlager-legende Helene Fischer, herinner ik me goed. Frank vlamde tijdens zijn auditie, zijn ogen schoten nog net geen vuur..

> Ook interessant: Waar komen mbo dansstudenten terecht?

Dank Milly! Wil je tot slot nog iets kwijt?
Graag gedaan! De opleidingen Urban en Show hebben voor aankomend schooljaar nog plek voor een aantal nieuwe talenten. Bekijk hier de data voor 2019/202!

372